Outsourcing – wykorzystywanie zasobów zewnętrznych, zlecanie wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym procesów niezbędnych dla funkcjonowania własnego przedsiębiorstwa, które zostaną tam zrealizowane efektywniej niż byłoby to możliwe we własnym zakresie. Outsourcing jest częścią szerszego zagadnienia – strategii przedsiębiorstwa w obszarze sourcingu.

Najczęstszą przyczyną wprowadzania praktyk outsourcingowych jest chęć obniżenia kosztów i uniknięcia sytuacji korupcjogennych.

W przypadku gdy outsourcing okazał się błędną decyzją biznesową firmy realizują projekty insourcingowe.

Do zalet powierzenia części zadań firmie zewnętrznej można zaliczyć:

  • optymalizacja kosztów obsługi,
  • podniesienie bezpieczeństwa organizacji,
  • przyjmowanie bez ograniczeń dodatkowych zleceń,
  • nieponoszenie ryzyka kosztów pozyskania pracowników oraz ich szkolenia,
  • niskie koszty zarządzania kontraktem,
  • dostęp do specjalistów z wielu dziedzin,
  • wyższa elastyczność.

Proces wdrożenia outsourcingu można ująć w pięciu krokach:

  • analiza potrzeb i zasadności wprowadzenia usług outsourcingu w trakcie których określa się które funkcje mają być wydzielone,
  • planowanie procesu wdrożenia, w czasie którego przygotowuje się procedury współpracy,
  • realizacja,
  • monitoring efektywności usługi outsourcingu,
  • modyfikacja funkcjonowania procesu outsourcingu.

Źródło : Wikipedia