Outsourcing – wykorzystywanie zasobów zewnętrznych, zlecanie wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym procesów niezbędnych dla funkcjonowania własnego przedsiębiorstwa, które zostaną tam zrealizowane efektywniej niż byłoby to możliwe we własnym zakresie. Outsourcing jest częścią szerszego zagadnienia – strategii przedsiębiorstwa w obszarze sourcingu.
Najczęstszą przyczyną wprowadzania praktyk outsourcingowych jest chęć obniżenia kosztów i uniknięcia sytuacji korupcjogennych.
W przypadku gdy outsourcing okazał się błędną decyzją biznesową firmy realizują projekty insourcingowe.
Do zalet powierzenia części zadań firmie zewnętrznej można zaliczyć:
- optymalizacja kosztów obsługi,
- podniesienie bezpieczeństwa organizacji,
- przyjmowanie bez ograniczeń dodatkowych zleceń,
- nieponoszenie ryzyka kosztów pozyskania pracowników oraz ich szkolenia,
- niskie koszty zarządzania kontraktem,
- dostęp do specjalistów z wielu dziedzin,
- wyższa elastyczność.
Proces wdrożenia outsourcingu można ująć w pięciu krokach:
- analiza potrzeb i zasadności wprowadzenia usług outsourcingu w trakcie których określa się które funkcje mają być wydzielone,
- planowanie procesu wdrożenia, w czasie którego przygotowuje się procedury współpracy,
- realizacja,
- monitoring efektywności usługi outsourcingu,
- modyfikacja funkcjonowania procesu outsourcingu.
Źródło : Wikipedia